Защо Xiaomi успя да стане автомобилен производител, а Apple се провали

Ето как китайска технологична компания успя да пусне EV на пазара, докато Apple трябваше да се откаже от плановете си

Xiaomi SU7

, Xiaomi

Xiaomi SU7

В ръщаме лентата назад с няколко години, за да си спомним колко много спекулации имаше относно бъдещия електромобил на Apple, който трябваше да „убие“, „унищожи“ и какво ли не конкуренцията, Tesla и кой ли още не.

Технологичният гигант беше свързван с партньорства с всякакви автомобилни производители, включително Hyundai, Kia, Porsche, BYD и Toyota. В началото на миналата година обаче стана ясно, че амбициозният проект е бил официално консервиран, като до около 600 служители са били съкратени. И оттогава се спря да се говори за iCar, защото стана ясно, че „ябълката“ няма да успее.

В същото време един от технологичните конкуренти на Apple тихомълком сякаш изкара на пазара свой собствен електромобил. Това е Xiaomi, която успя да продаде 135 000 бройки от своя SU7 в Китай, откакто дебютира през март 2024 г.

И макар Xiaomi да е известна на Запад основно със своите телефони, у дома компанията е разработила свързана екосистема от потребителски продукти, за която дори компании като Apple, Samsung и Google могат само да мечтаят. От интелигентни лампи през пречистватели на въздуха до прахосмукачки роботи..., компанията предлага широка гама от потребителски техно продукти, всички от които се управляват от едно приложение. И точно затова автомобилът е чудесно допълнение към продуктовата гама на компанията.

В днешно време технологичните компании не се интересуват от това да ви продадат едно единствено устройство – те инвестират повече в предлагането на цяла екосистема, ползите от която могат да се извлекат истински само след като се ангажирате с продуктите на компанията.

Независимо дали става въпрос за лекотата, с която iPhone може да комуникира с Macbook или колко безпроблемно смартфон Galaxy може да предава поточно към телевизор Samsung, екосистемите са навсякъде около нас. Дори колите се оценяват според това дали предлагат CarPlay или Android Auto. Xiaomi обаче предлага на купувачите повече от просто информационно-развлекателна система.

Продавайки своя собствена кола, Xiaomi може потенциално да привлече клиенти към своята мрежа от свързани устройства, както никога досега. SU7 може да използва данни, събрани от тези други устройства, за да се подготви за рутината на потребителя, като например определяне на най-доброто време за презареждане на батерията на автомобила.

„Xiaomi наистина започна да прониква в дома ви“, казва Гари Нг, икономист от Natixis Corporate & Investment Banking, говорейки пред New York Times. „Всичко е свързано заедно и това е нещо, което другите компании не биха могли да направят.“

Друг фактор, който позволи на Xiaomi да разработи бързо първата си кола, е средата, в която работи. Китайските производители на електрически автомобили са били бенефициенти на държавна подкрепа на стойност милиарди долари. Веригата за доставки на електромобили е практически обвита в нацията, като Xiaomi осигурява доставки на батерии от BYD и CATL, два от най-големите производители на батерии в света. След това компанията пое производствен завод от Beijing Auto Group, преди да пусне новия си седан.

Сега, с плановете за пускане на пазара на втора кола под формата на SUV и изграждането на нов производствен завод в ход, автомобилните планове вървят с пълна пара. Разбира се, успехът все още далеч не е гарантиран. Компанията е изправена пред интензивна конкуренция от много местни конкуренти, включително съперника на електронния фронт Huawei, който се обедини с множество автомобилни производители.

Но Xiaomi се бори и с чуждестранните марки. С SU7, започващ от само $30 000, той предлага подобен на Porsche външен вид с водещи в класа технологии. По стечение на обстоятелствата, през годината след пускането на пазара на Xiaomi SU7, продажбите на Porsche в Китай са намалели с 30%. Тъй като все повече и повече китайски производители на автомобили търсят успех извън родината си, може да е въпрос на време преди по-голяма част от света да започне да вижда SU7 като завладяваща опция.

Източник на статията: carscoops.com

Xiaomi Apple CarPlay